‘Zet vaart achter de realisatie van alternatieven’

Geplaatst op vrijdag 12 maartnieuws

Leiden Groen Bereikbaar vraagt het college vaart te maken met realisatie alternatieven

De gemeenteraad heeft de agenda Autoluwe binnenstad vastgesteld. Met deze agenda wil het gemeentebestuur het autovrije en autoluwe gebied in de binnenstad vergroten om zo de veiligheid, de luchtkwaliteit en de veiligheid in de binnenstad te verbeteren. Leiden Groen Bereikbaar, initiatief van de Leidse ondernemersverenigingen, heeft zich hard gemaakt voor de juiste volgorde. Realiseer eerst alternatieven voordat de parkeertarieven verhoogd worden, betaald parkeergebieden uitgebreid worden en parkeerplekken verdwijnen.

Eerste maatregelen al van kracht

‘Het college en de gemeenteraad hebben geen gehoor gegeven aan de oproep van ondernemers om de juiste volgorde te hanteren. Dit vinden we onbegrijpelijk. De inkt is nog niet droog en enkele van de inmiddels genomen maatregelen om autoverkeer uit de binnenstad te weren zijn al van kracht. Een gezonde, aantrekkelijke en veilige binnenstad willen we allemaal maar de binnenstad moet wel bereikbaar blijven. De komende jaren groeit de stad met ruim 13.000 inwoners. Daarmee zal het aantal autobezitters ook stijgen. Als je bewoners, medewerkers en bezoekers wil ‘dwingen’ om de auto te laten staan dan moet je wel met een goed alternatief komen, aldus de woordvoerder van het initiatief’, Erwin Roodhart, Manager Stadsbreed van Ondernemend Leiden.

Transferia en P+R-plus

Het college en de raad hebben wel gehoor gegeven aan onze oproep om de plannen, om de Morspoortgarage en het Stadsparkeerplan op te heffen, in de prullenbak te gooien. De voorgestelde alternatieven zijn ook opgenomen in de agenda en dat is goed nieuws. Één van de geboden alternatieven is de realisatie van transferia. Goedkoop of gratis parkeren bij de stadsrand in combinatie met een goede OV-verbinding met de binnenstad. Daarnaast pleitte Leiden Groen Bereikbaar ook voor P+R-PLUS locaties. Op een gunstige gelegen plek aan de rand van de binnenstad, goedkoop betaald parkeren met goede en aantrekkelijk looproutes, fiets- en shuttlebus verbindingen (service tot de deur).

Zonder de realisatie van transferia en P+R-PLUS locaties komt de huidige bereikbaarheid verder onder druk te staan en dat is slecht voor het woonklimaat en de economie. Leiden Groen Bereikbaar doet een dringend beroep op het college. Wacht niet tot 2025 om te beoordelen of er alternatieven nodig zijn maar zet juist vaart achter de realisatie. Pas dan kun je de stad echt Groen Bereikbaar maken.

Meer weten over de ontwikkelingen op het vlak van de Autoluwe binnenstad? Kijk dan 29 maart naar de Talkshow Economie van Morgen bij Unity. Aan tafel onder andere wethouder Ashley North.